پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

قوانین دست و پاگیر و سخت گیری‌های بانک مرکزی در تخصیص ارز  | کارآفرینان از دغدغه هایشان در زمینه تولید می‌گویند

  • کد خبر: ۱۷۳۱۲۵
  • ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
قوانین دست و پاگیر و سخت گیری‌های بانک مرکزی در تخصیص ارز  | کارآفرینان از دغدغه هایشان در زمینه تولید می‌گویند
لمس مشکلات و دغدغه‌های بخش تولید از نزدیک و گفت وگوی صریح درباره راهکار‌های حمایت را می‌توان از نتایج بازدید خبرنگاران مشهدی از چند واحد تولیدی بیان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، لمس مشکلات و دغدغه‌های بخش تولید از نزدیک و گفت وگوی صریح درباره راهکار‌های حمایت را می‌توان از نتایج بازدید خبرنگاران مشهدی از چند واحد تولیدی بیان کرد؛ بازدیدی که در آن تولیدکنندگان از مسائلی مانند سختی در تأمین ماشین آلات، بخشی نگری حاکم بر برخی دستگاه‌هایی که با تولید روبه رو هستند و البته لابی‌های مسبب گرانی قیمت مواد اولیه تولید گفتند.

با این حال، نکته مشترک بین همه آن‌ها یک جمله بود؛ اینکه با همه سختی‌ها و فرازونشیب‌هایی که دارند، برکتی در تولید نهفته است که سبب می‌شود آن‌ها ترجیح دهند همچنان در میدان تولید گام بردارند و حاضر نشوند که وارد مشاغلی شوند که حاشیه سود بیشتری دارند، اما به دلیل غیرمولدبودنشان برکت بخش تولید را ندارند.

چالش‌های بخش معدن

حسین جوادی شاندیز بهره بردار معدن سنگ‌های تزیینی است. او گفت: افرادی که در صنایع معدنی مشغول به کار هستند، بدون ماشین آلات نمی‌توانند فعالیت کنند. اولین مشکل آن‌ها این است که باید بتوانند ماشین آلات نو یا دست دوم بخرند. دومین مشکل تأمین قطعات برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات است و سومین مورد هم ارائه سرویس خدمات پس از فروش است. وی بیان کرد: برای واردات ماشین آلات دست دوم مجوز‌هایی صادر شده، اما اکنون فعالان بخش معدن با مشکل ناکارآمدی ماشین آلات دست دوم روبه رو هستند.

درواقع برخی همکاران ماشین آلات دست دوم را از کشور‌های مختلف ازجمله اروپا وارد کرده اند، اما از آنجا که سوخت داخلی ما با استاندارد‌های اروپا تفاوت دارد، سبب شده است تا در عمل ماشین‌آلات وارداتی اینجا قابلیت بهره برداری نداشته باشند. راهکار حل این مشکل هم این است که اجازه واردات ماشین آلات نو را به فعالان بخش معدن بدهند. وی بخشی نگری برخی نهاد‌ها را دیگرمشکل بخش معدن استان بیان کرد و گفت: اداره منابع طبیعی آن گونه که باید با بخش معدن تعامل ندارد و حتی گویا یک دید تهدیدآمیز به این بخش دارد. این نکته را که باید آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های معدنی بر محیط زیست کنترل شود، هم معدنی‌ها قبول دارند، اما نباید این مسئله سبب شود که همه فعالیت معدنی به چالش کشیده شود.

وی با بیان اینکه تولید ضایعات و باطله‌های معدنی امروزه به عنوان یکی از چالش‌های معدن کاری به شمار می‌آید، گفت: نوع قرارگیری ماده معدنی و عمق آن در هنگام استخراج میزان باطله‌ها را تعیین خواهد کرد؛ به این ترتیب که هر قدر ماده معدنی و توده آن در عمق قرار گرفته باشد، باید میزان بیشتری باطله به وسیله معدن کار برداشته شود تا به ماده معدنی برسد. ایجاد زمینه‌های لازم برای بهترکردن سطح فناوری فراوری باطله‌ها می‌تواند هم ارزش افزوده ناشی از فعالیت بخش معدن را افزایش دهد و هم با این کار آسیب‌های محیط زیستی بخش معدن کنترل شود.

حسام الدین تقوی، مدیر روابط عمومی خانه معدن خراسان رضوی هم در این بازدید به نکته خوبی اشاره کرد؛ اینکه استفاده از ظرفیت معادن برای گردشگری است. به گفته او، در کشور‌های توسعه یافته از معدن‌هایی که بهره برداری شان به پایان رسیده است، با سرمایه گذاری مناسب به عنوان جاذبه گردشگری استفاده می‌شود. این ظرفیت برای خراسان رضوی هم وجود دارد و با این کار می‌توان بر درآمد‌های استان اضافه کرد.

محاسبه دلاری قیمت مواد اولیه

پارسا طغرایی نسل دوم خانواده‌ای است که در زمینه تولید سیم و کابل فعالیت می‌کند. به گفته او، محصولات تولیدی ایرانی اکنون به قدری کیفیت دارند که به کشور‌های اروپایی هم صادر می‌شوند. حتی در این میان به دلیل محدودیت‌هایی که برخی کشور‌ها برای واردات از ایران ایجاد کرده اند، بازرگانان ترکیه‌ای به ایران می‌آیند و محصولاتی در این حوزه سفارش می‌دهند تا آن‌ها را به صورت صادرات دوباره به دیگرکشور‌ها ارسال کنند.

با این حال، او از فعالیت واحد‌های زیرپله‌ای تولید سیم و کابل گلایه کرد و گفت: مقصر ۸۰ درصد آتش سوزی‌های ناشی از سیم و کابل، واحد‌های تولیدی سیم و کابل غیراستاندارد هستند. او درباره چالش‌های تولیدکنندگان سیم و کابل هم گفت: تأمین مس از بورس یکی از چالش‌های تولیدکنندگان سیم و کابل است. اکنون خرید مس از بورس کالا به گونه‌ای است که قیمت تمام شده بر اساس دلار بازار آزاد محاسبه می‌شود.

همین مسئله هزینه تمام شده تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد. قیمت گذاری مس هم براساس بازار جهانی و به صورت دلاری صورت می‌گیرد و همین مسئله سبب می‌شود تا با نوسان قیمت ارز هزینه تمام شده ما نیز افزایش بیابد. درنتیجه ما هم باید مدام قیمت‌های کالا‌های تولیدی مان را افزایش دهیم. او از لابی‌های فعال در خریدوفروش در بورس کالا هم انتقاد کرد و گفت: مدتی پیش یک شرکت که فعالیتش ارتباطی با مس ندارد، آمد و همه عرضه مس در بورس کالا را خرید. این کار‌ها و وجود چنین لابی‌هایی درنهایت به ضرر تولید تمام می‌شود.

او به مطالبات بخش خصوصی از دستگاه‌های دولتی هم اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه‌های دولتی در پرداخت مطالبات بخش خصوصی تعلل می‌کنند. درنتیجه بخش خصوصی دچار کمبود نقدینگی می‌شود و ادامه فعالیت‌های تولیدی برایش سخت است.
وی درباره صادرات هم گفت: بیشترین حجم صادرات به عراق و افغانستان صورت می‌گیرد. البته صادرات به ترکیه و به صورت محدود به آسیای میانه هم انجام می‌شود. در منطقه خلیج فارس شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سیم و کابل وجود دارند که از رقیبان ایران در این صنعت به شمار می‌روند.

واردات کود خارجی، مشکل تولیدکننده ایرانی

پریناز تبریزیان از تولیدکنندگان کود است. او با بیان اینکه ایران در زمینه تولید کود‌های کشاورزی توانمندی‌های زیادی دارد، گفت: با این حال، همچنان کود‌های خارجی به کشور وارد و در بازار توزیع می‌شود. این مسئله سبب می‌شود تا بازار داخلی در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار بگیرد و محصولات ایرانی روی دست تولیدکننده بماند.

او با اشاره به کود‌های بی کیفیت موجود در بازار گفت: عده‌ای در سایه واردات، کود‌های وارداتی شان را با بسته بندی‌های برند‌های خارجی به بازار عرضه می‌کنند. نگاه نامناسب برخی کشاورزان به کود‌های داخلی، نشئت گرفته از تبلیغات ذی نفعان واردکننده است. در زمینه تولیدات داخلی می‌توانیم به شرکت‌های ایرانی اعتماد کنیم که مواد باکیفیت تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود عوارض واردات کود‌های تولیدشده خارجی برای حمایت از صنعت کود داخلی افزایش یابد و این افزایش شامل حال همگان اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی شود. همچنین در حوزه واردات مواد اولیه، حمایت‌هایی مانند تخصیص مناسب ارز صورت بگیرد تا هزینه تأمین مواد اولیه کاهش یابد.

وی درباره دغدغه‌های تأمین ارز برای واردات مواد اولیه هم گفت: تولیدکنندگان کود به‎دلیل سخت گیری‌های بانک مرکزی در تخصیص ارز و مشکلات آن، درخصوص واردات مواد اولیه با مشکل روبه رو هستند که رفع آن نیازمند تجدیدنظر در سیاست‌های تأمین ارز واردات مواد اولیه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->